My time in the USA!

Time to make decisions...

Hoi Piepeloi!

Weer een maand verder en super veel meegemaakt, ik ben waarschijnlijk nog wel dingen vergeten, maar hij is weer lang genoeg! mijn onderwerp is ook niet zomaar, maar daar geef ik later uitleg over. Eerst maar is een terug blik op de afgelopen maand.

Zoals ik vertelde zouden we het weekend erop lekker naar de Bergen gaan. Om 7 uur ging de wekker en om 8 uur zaten we ongeveer in de auto. Amber is naar mij toegekomen (Amber was net een weekje hier en ging gezellig met ons mee) en daarna redden we naar Marjolein om haar op te pikken.

Muziek, drinken & snacks allemaal in de auto en we waren klaar om onze trip te gaan maken.

Zoals je in Nederland weet, moet je vaak verschillende afslagen maken en rij je niet constant op het zelfde wegnummer. Hier is dat dus anders, de hele weg hebben we alleen maar op the I-40 gereden.

Voordat ik vertrok had ik het toevallig nog met Peggy en Stewart over dat we sinds ik hier ben nog nooit de olie echt hebben gecheckt, maar hier zou die achter aan gaan. Na ongeveer 2 uur te hebben gereden begon er een lampje te branden: ‘LOW OIL’ en daar gingen we.. op naar een garage. Gelukkig hebben ze hier bijna bij elke afslag een heel boulevard met allemaal winkels en tankstations en inderdaad na 10 minuten rijden zagen we een Shell aangegeven staan, dus daar mooi de afslag genomen. Toen we aankwamen rijden zag ik een betere plek, dit was een specialzaak voor auto onderdelen. Hier informatieve gevraagd en gelukkig hielp een aardige man ons om de juiste olie er in te doen. Daar konden we weer, op weg naar het eindpunt, wat nog ongeveer 1,5 uur van ons vandaan was. We hebben een super fijne rit gehad en kwamen veilig aan bij The Chimney Rock, we moesten natuurlijk ook de Bergen inrijden, ik genoot er echt van! Lekker klimmen met de auto en door scherpe bochten heen, heerlijk gewoon! Marjolein zat naast mij en die vond t niet zo top haha en Amber vond het volgens mij wel prima. We kwamen nog door een heel leuk dorpje voordat we het park in reden en daar stond ons nog een klim te wachten. Bij de ingang vertelde ze ons dat de liften helaas kapot waren en dat je dus zelf naar boven moest komen met de trappen die er waren. We hadden de auto geparkeerd en zagen boven ons the Rock! Super tof, alleen nu nog 500 treden naar boven klauteren. Het was gelukkig niet heel warm, het zonnetje scheen wel lekker. Uiteindelijk boven gekomen en wat ‘n mooi uitzicht! Het was geweldig.

Nadat we daar een top middag hadden gehad besloten we om weer naar beneden te rijden, alle drie hadden we wel trek dus we stopten even bij een Subway die langs de weg was. Daar smste ik de air BNB host op om te vertellen dat we er aan zouden komen. Zei vertelde mij vrolijk dat ze nog niet thuis was en dat we ongeveer vanaf half 7 welkom waren.. alle drie keken we elkaar verbaast aan.. en maakte een nieuw plan om dan maar even naar de film te gaan, want we hadden nog twee uur.

Weer op weg.. en daar gebeurde toch wat verschrikkelijks.

Ik hoorde Amber van achteren: What the F*ck… op dat moment zag ik het ook, een auto die in de betonblokken reed op onze rijbaan, de betonblokken stonden daar als vangrail, want daarnaast was een berg. Het gebeurde allemaal in een flits.

Voormij reed een rode auto op de rechtse rijbaan, ik reed op de linkse rijbaan. In het midden was een rijbaan om naar links of rechts te kunnen en daarnaast waren de andere rijbanen voor het tegenliggende vervoer. De auto die in de vangrail knalde, kwam op dat moment op ons af gevlogen! Zoals in films, tollent door de lucht met een mega vaart. Ik zelf dacht.. oke hier gaan we, hij knalt op de rode en dan door op ons. Maar op een of andere manier ontweek de auto voor mij de rondvliegen de auto en kwam die op ons af, voor mijn gevoel speelde het als slow motion af in mijn hoofd en ik week uit naar links, het glas knalde op onze auto en de auto vloog naast ons nog een stuk verder en kwam uiteindelijk tot stilstand. Ik reed direct naar rechts en stopte, alle drie waren we ik shock!! Eerst hield ik me nog sterk, maar daarna dacht ik: ‘ Nee, niet doen.. laat het gaan’ Dus ik moest toch even een traantje wegpinken. Toen we naar de auto keken, zagen we dat de man levenloos op de grond lag, even zaten we te praten of we er heen zouden gaan, maar daar kwam al een andere man aanrennen, dus wij bleven op afstand. We hebben daar ongeveer 20 minuten gestaan en daarna zijn we naar een Starbucks gereden om daar over de schrik heen te komen. Allemaal belde we onze familie en/of vrienden op, we moesten ons verhaal kwijt, we waren er bijna niet meer.. Het was gewoon onwerkelijk.

Die avond hebben we rustig aan gedaan, pizza en bier gehaald en dit in onze airbnb opgegeten, die best vies was en de host was ook niet echt top. De volgende dag rustig aan gedaan en hebben we besloten om Ashville in te gaan ipv nog een berg te gaan bezoeken die we eigenlijk op de planning hadden staan. Ik twijfelde nog of ik wel terug kon/wilde rijden, maar heb dit uiteindelijk gedaan en daar ben ik blij om. Desondanks hebben we naast de nare gebeurtenis een erg leuk weekend gehad en zijn we er alleen maar sterker uitgekomen! Wat ik mij die dagen daarna wel realiseerden is dat het leven inderdaad zo voorbij kan zijn, dus geniet van ieder moment en ga je dromen achterna!

Donderdag 3 maart stond er wat tofs op de planning; na al 3 maanden de kaartjes te hebben eindelijk naar The Lion King, wat was het een super mooie voorstelling! De kleding, make-up en het décor was schitterend. Ik heb van iedere minuut genoten.

Daarna was het al snel St. Patricksday. Ik ging met Marjolein en Amber naar een parade in Raleigh die op de zaterdag daarvoor was, hier zouden we nog 2 mensen meeten, maar die hebben we uiteindelijk maar even gezien. Nadat de parade voorbij was, gingen we lekker een biertje halen. En ja hoor.. de zon kwam te voorschijn, heerlijk genoten we van ons biertje dat we lekker in de zon konden drinken op een soort terrasje. We hebben een super leuke dag gehad en iedereen was in het groen verkleed. Op St. Patricks Day zelf had ik een Kickball wedstrijd waar we dus ook met zoveel mogelijk groen aan naar toe moesten. We hadden die wedstrijd gewonnen en dat maakte de 2e oprij, (vorig seizoen intotaal maar 2 gewonnen) Dus dat belooft nog was! Op het moment 3e in de lijst!

In de week voor Pasen hebben Addie en Eli met de andere kinderen uit de buurt een egg hunt gedaan, ook had Eli een egg hunt op school. Ik heb nog samen met Eli eieren geverfd en Ben zijn eerste ´hand´ verf knutselwerkje gemaakt.

Afgelopen weekend is een vriendin van mij langs gekomen. Ik heb Shivane ongeveer een jaar geleden bij Travel Active leren kennen, waar wij onze ‘toelatings test’ hadden om au pair te worden. Shivane is au pair in Long Island, NY. Wat was het leuk om haar weer te zien, het voelde alsof we elkaar al vaak hadden gezien, maar dit was eigenlijk pas de tweede keer haha. Op vrijdag avond zijn we samen naar Durham Downtown gegaan en daar heb ik haar de belangrijkste en leukste dingen laten zien, als avondeten hebben we lekker van een salade en pizza genoten, onder het genot van een voetbalend Nederlands Elftal. (uiteindelijk niet de eindstand gezien) maar we hebben genoten. Ik heb Shivane op zaterdag meegenomen naar The Hanging Rock waar we met 3 andere meiden een toffe hike hebben gedaan om bij de top van the rock te komen. Het was een heel mooi uitzicht, daar hebben we even lekker gezeten om van het uitzicht te genieten en daarna weer naar beneden gelopen. Dit was ongeveer 2 uurtjes rijden. Voordat we weggingen heb ik haar nog Chapel Hill laten zien en hebben we sushi besteld zodat we een lekkere lunch hadden als tussenstop.

Downtown Durham, Tabacco Trail.

Zondags was het Pasen en helaas geen paasontbijt voor ons. We wilden eigenlijk naar de Eno River gaan om daar lekker te hiken, maar helaas zat het weer ons niet mee. We besloten om naar de film te gaan ‘Londen has fallen’ in lekkere luie stoelen die we in ligstand konden verzetten. De film is een echte aanrader als je van actie houdt. Toen we thuis kwamen was de familie er al en maakten we na 30 minuten eindelijk een familie foto met iedereen erin, ik had dit gevraagd aan Peggy of we dat konden doen. De oma was er ook heel blij mee, want hier zat ze al lang op te wachten, wanneer het zou komen haha.

Smiddags stond er een lekkere brunch voor ons klaar, we hadden ham, 2 casserols, aardappelsalade, fruitsalade en spinazie salade. We hebben lekker gegeten.

Family

De maandag erop (tweede paasdag voor jullie) is Addie vroeg opgehaald door haar opa en oma om een weekje te gaan camperen met haar twee nichtjes er ook bij. (het is hier nu Springbreak) Nadat Addie was opgehaald, ben ik naar Marjolein gegaan, want zij hadden een egg hunt voorbereid voor Eli en het host kindje van Marjolein. Ben en het baby’tje van Marjolein lagen naast elkaar en grepen elkaars had vast, dat was toch wel heel lief! Eli en Ben hebben beide dezelfde leeftijd als Marjolein haar hostkids, dus dat is super! We proberen ook iedere week wel een ‘playdate’ te hebben. De egg hunt was super en de kids hebben zich heerlijk vermaakt, uiteindelijk samen gelunched en toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. Eli en Ben waren beide in slaap gevallen in de auto haha. Deze week is Addie tot donderdagavond weg, dus zijn alleen Ben en Eli thuis waar ik voor hoef te zorgen. Morgen gaan we naar het Live and Science Museum samen met Marjolein en haar 3 hostkinderen. En donderdag wil ik lekker gaan zwemmen met Eli om even wat tijd alleen met hem door te brengen, Ben kan dan naar oma of zijn broer past op hem.

Friends

Picknick in the garden!

Doordeweeks nog zoals gewoonlijk werken met de kids, leuke dingen doen met vrienden en lekker genieten. Ik heb hier nog lekker eigen gemaakte bitterballen gemaakt en ze waren/zijn super lekker! Vooral Stewart zat hardop te genieten. Een paar weken later had ik een Appeltaart gemaakt, die bij iedereen goed in de smaak viel en ze vonden t top! De band die ik krijg met de kinderen en de familie wordt eigenlijk alleen maar sterker, en dan realiseer je je dat het al zo voorbij is.. nog maar 4 maanden te gaan vanaf 3 april..

Nu zal ik dan ook mijn ‘onderwerp’ gaan uitleggen.

Het is bijna de tijd, dat ik moet aangeven of ik ga blijven of niet. Een aantal van jullie wisten al dat ik een paar maanden terug mijn ‘keuze’ al had gemaakt en wat mijn volgende plannen zullen gaan zijn.. Maar toch kwam die twijfel, zou ik niet nog een jaar blijven?In de tijd dat ik zelf heel erg in dubio zat, zij Addie: ‘I wish you could stay for one more year’ en de volgende ochtend kwam Peggy: ‘We’re going to mis you a lot, you became a very special person in our family’

En ja hoor.. daar ging my mind.. helemaal van slag en ik wist niet wat ik moest doen. Ik geniet hier, zit echt op mijn plek, maar wil ik nog een jaar als au pair werken?

Op dat moment ben ik aan de klets gegaan met verschillende mensen om wat advies te vragen, maar allemaal gaven ze eigenlijk het zelfde antwoord: ‘Doe wat goed voelt voor jou en wat jij wilt, niet wat anderen willen’

Ik besloot om met mijn LC (local coördinator) er over te gaan hebben, want daar had ik toch al mee afgesproken om even gezellig bij te kletsen.

Uiteindelijk gaf zij mij de tip om mijzelf een eind datum te geven en op die dag moest ik mijn beslissing gaan maken, dit had ik gedaan, het werd April wanneer ik mijn keus zou gaan maken. Deze tip gaf ze mij omdat ik juist moest genieten van de tijd die ik hier heb, en niet constant moet na gaan denken over de keuze, want dan ‘geniet’ je niet volop en maak je je alleen maar druk.

Maar na 2,5 week met mijn gedachten weg van de ‘druk’ om een keuze te maken, voelde ik wat ik wilde en wist ik wat het zou gaan worden.. zelf wilde ik dan ook niet meer wachten tot april om het Peggy en Stewart te vertellen. Ik zal jullie niet langer in spanning houden voor de gene die nog niks weten;

Ik ga in augustus op het vliegtuig terug naar huis! :D Daar ga ik 4 weken volop genieten om daarna op 19 september mijn studie te gaan starten, jaa.. dat lezen jullie goed, mijn studie!

Ik heb besloten om de studie ‘pedagogie voor het jonge kind’ te gaan studeren en hier zit natuurlijk weer een leuk iets aan, want het is in België! Ik ga voor 3 jaar studeren aan de Artevelde Hogeschool in Ghent.

Voordat ik hierheen kwam was mijn mind op; Geen school meer voor mij, nooit meer.

Maar dit avontuur heeft mijn inzicht veranderd en ik ga mij nog meer verdiepen in dat gene wat mijn passie is, en dat is het ondersteunen in de ontwikkeling van kinderen en hierbij ook hulp bieden aan ouders.

Zelf ben ik wel blij dat ik nog een moment van twijfel heb gehad, omdat ik nu 100% achter mijn keuze sta en ik heb er onwijs veel zin in. Ik ben nu zelfs begonnen om leesboeken te gaan lezen, zodat ik weer in dat ritme kom en de gene die mij goed kennen, weten dat ik echt geen lezer ben! Dus dat zegt al genoeg over mijn motivatie die ik heb denk ik zo. Het wordt nog wel allemaal spannend en ik moet veel gaan regelen omdat ik het vanuit hier moet doen,maar ik ga die uitdaging aan en heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Wat nog echt heel sneu was:

We zaten in de auto, Addie vroeg aan mij of ik zou blijven of niet en ik vertelde haar dat ik in augustus naar huis zou gaan. Ze keek een beetje verschrokken en vroeg daarna: ‘Are we going to have another nanny?’ en ik antwoorde op een zachte toon: ‘Yea I think so..’ en op dat moment keek ik in mijn spiegel en zag ik bijna de tranen op Addie haar gezichtje, dit beeld zal ik dan ook nooit meer vergeten, het was echt heel zielig. En ook op dat moment begon Eli een soort van te huilen en klok verdrietig, alsof hij het ook door had. Ik probeerde er direct een positieve draai aan te geven en zei:

‘Let’s be happy Addie, because we still have 4,5 months left and we’re going to do a lot of fun stuff and we’re going to have a great time together’

Maar pfoe.. wat ga ik deze kids missen, kan er zelf ook nog niet aan denken om al te moeten gaan!

Ook de aankomende maanden heb ik nog zat te doen, ik heb eigenlijk de ´grote´ trips die ik nog ga doen al uitgestippeld en wat er daarnaast nog bij komt is allemaal mooi meegenomen!

Hier een lijstje met wat dingen die ik nu al gepland heb:

8 april concert van Gavin DeGraw met Marjolein.

14 t/m 17 april road trip in Texas; Dallas, San Antonio and Austin, met Donja en Marjolein.

22 april sunset kayak in Wilmington met Marjolein.

30 april the colorrun in Charlotte (nog niet 100% zeker) met Jessica.

1 mei een afscheids BBQ van Anna die een jaar gaat verlengen met een gezin in Denver.

7 mei een baseball game als clustermeeting met alle families.

22 t/m 25 mei naar Rochester om Rhonda te bezoeken en The Niagra Falls.

9 t/m 12 juni Charleston met Marjolein. (bijna zeker, fingers crossed!)

En vanaf dan ga ik het wat rustiger aan doen, want op 4 augustus is mijn ticket al geboekt om lekker 4 dagen op een resort te zitten met Donja op South Beach in Miami! Vanuit daar naar Orlando om The Universal Studio’s te bezoeken en wat ik daarna ga doen de andere 3 dagen is nog een vraagteken, maar dat weet ik snel genoeg!

Wat nu gepland staat, is dat ik op een van deze datums terug zou vliegen naar NL; 15,16 of 17augustus. Dit word namelijk gekozen door de organisatie, ik mag alleen 3 voorkeursdatums aangeven.

Dit was toch wel een aardig interessante blog dacht ik zo! Tot over een maandje ongeveer, dan zal ik weer wat gaan schrijven!

Liefs Olyne

Reacties

Reacties

Marianne

Jooo Ollie, leuke blog en wat knap van je dat je een keus gemaakt hebt meid! Geniet er nog even van en tot snel! Liefs

y.r.e.o@hotmail.com

Lieve Olyne,

Een super blog weer. En wat vliegt de tijd toch. Zo blij dat je veel geniet. Trots op je dat je je eigen keus hebt gemaakt met weer een geweldig doel voor ogen. Nog knapper dat je boeken leest ????
Geniet nog van alles wat je gaat doen en van die lieve kids. Ik ben in ieder geval super blij dat je weer terug komt. België is dan maar een heel klein stukje ;-) Dikke kuzzzz voor jou en de groetjes aan iedereen daar xxx liefs mam

y.r.e.o@hotmail.com

Vreemd de vraagtekens waren dit :)

Casi

Lieve Olyne, TOP, TOP, TOP! je bent gegaan voor de lastige variant... wat dapper! Hoe makkelijk was het geweest om te blijven... Super dat je voor jezelf en je eigen toekomst gaat! De band die je hebt met iedereen in de VS zal altijd blijven, HA! mooie vakanties in het verschiet.
p.s. weet je hoe mooi en gezellig Gent is?
En weet je dat je een engeltje op je schouder hebt?

Lieve groet van Casi en de rest van KDV 'De Bonte Koe'

bea.hietbrnk@kpnmail.nl

Hallo lieve Olyne, Gefeliciteerd met je beslissing, geweldig dat je zo geniet en ook weer een spannend avontuur om 3 jaar te gaan studeren maar ook dat lukt je en ook heel fijn dat je nu een mooie kamer hebt in Gent.Je hebt het weer prachtig verwoord het is net of ik er bij ben zo duideliik en spannend. Blijf genieten en ik zal blij zin als ik je weer zie want een jaar is best lang. lieverd tot het volgende blog.Dikke knuffel van je omaatje doei XXX

Guus Hermens

Hallo Olyne, wat een verhaal. Ik vind dat je goed kunt schrijven. Ook al is het een lang verhaal je leest het "zo weg" Fijn om te horen dat je naast het "au pair" zijn nog zoveel leuke dingen kunt doen.
Ook geweldig dat je nog zoveel van plan bent.
Mooi dat ze je straks zo gaan missen, dan heb je het goed gedaan.
Nog veel plezier de laatste maanden en ik hoop nog wat van je avonturen te lezen.
Groeten, Guus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active