My time in the USA!

Half-way

Beide foto's in New York genomen, alleen de een 6 maanden later!

Lieve lezers,

Alweer ruim 6 maanden geleden dat ik ben vertrokken naar New York voor mijn oriëntatie week! Ik heb het al vaker gezegd, maar het gaat zo snel, gewoon al over de helft en ik wil nog zoveel doen. Ik had er ook nog niet aan kunnen denken om nu al naar huis te moeten, aangezien er ook programma’s zijn van alleen 6 maanden. Eerlijk gezegd, begint het nu pas echt. Ik heb mijn draai gevonden, de band met de kids en de family is ongelooflijk goed en ik geniet gewoon iedere dag. Nog even een terug blik van de afgelopen twee maanden..

De maand december staat bij ons natuurlijk altijd in het teken van Sinterklaas en Kerst. Ook hier heb ik de Sinterklaas sfeer binnen kunnen brengen. Ik vertelde Addie al een aantal keren over Sinterklaas en wat er dan allemaal precies gebeurt. Addie is een meisje die erg geïnteresseerd is in nieuwe dingen, dus ook naar mijn verhalen luisterde aandachtig. Vanuit Nederland had ik twee zwartepieten pakjes meegenomen. Van te voren liet ik eerst wat foto’s zien en vertelde ik dat hun ook als zwartepiet kunnen spelen. Eli snapte er niet heel veel van, maar deed gezellig mee. Ik haalde de pakjes tevoorschijn en de kids waren super excited, ze wisten niet hoe snel ze het aan moesten trekken. Addie vroeg ook nog aan mij of ze het als pyjama mocht gebruiken omdat het zo zacht aanvoelde. Nadat ze de pakjes aan hadden, rende ze door het huis. Ik vertelde Addie dat alle kinderen op school altijd ‘zwartepietengym’ krijgen rond deze tijd. Daarom haalde ik wat dozen tevoorschijn voor cadeautjes, mijn wasmand als schoorsteen en het tapijt gebruikte we als mat. Ik liet aan Addie het parcours zien en vertelde dat zo de pieten oefenen om de pakjes op de juiste plek te krijgen. Ze was echt super enthousiast en wanneer Peggy en Stewart thuis kwamen wilde ze het ook meteen laten zien. Hun vonden het ook geweldig! Natuurlijk hoort de schoen zetten er ook bij. Addie was die middag bij haar oma geweest en omdat ik haar vertelde dat wij altijd een tekening maken voor Sinterklaas en wat fruit in de schoen doen voor het paard, was ze hard aan het werk gegaan bij Oma om een mooie tekening te maken. Toen ze thuis kwam had ze ook een schaal met appels en mandarijnen meegekregen om bij de schoen te zetten. Voordat ze naar bed gingen zongen we het liedje ‘sinterklaas kapoentje’, deze had ik ze aangeleerd en ze deden het erg goed!

De volgende ochtend was Addie ook gelijk naar mij toegekomen of ze cadeautjes hebben gebracht. Ik nam haar en Eli mee naar de woonkamer en ja hoor.. Ook de pieten zijn in Amerika geweest, dat was toch wel heel speciaal!

Op school vertelde Addie dan ook uitgebreid erover en was ze erg enthousiast, een juffrouw vond het ook super tof dat ik dit met de kinderen had gedaan. De andere juf, die wat van een oudere generatie is, vond het heel leuk, maar wilde niet dat het uitgebreid er in de klas erover werd gepraat. Dit om dezelfde redenen waarom ze het in Nederland willen afschaffen….

Ook de kerst kwam alweer dichtbij. Hier had ik echt naar uitgekeken, om kerst in Amerika te vieren! En het klopt ook echt met de overdreven hoeveelheid cadeautjes die er hier worden gegeven. De winkels zijn ieder weekend bom vol met mensen om allemaal cadeaus te halen. De dag dat we de kerstboom gingen halen, had ik al andere plannen, dus helaas heb ik daar niet bij kunnen zijn. Maar toen ik thuis kwam stond er een mega boom in de hoek met alle versiering. Zelf ben ik gewend om de boom in een soort trant te houden, zodat het niet te druk is. Maar hier hangen ze alle soorten kerstversiering erin die je kunt bedenken. Zoals echte Amerikanen doen, hadden wij ook stockings aan de openhaard hangen. We hadden er maar liefst 8 hangen, met allemaal onze eigen naam erop. Met kerst komt er ook altijd een elf naar het gezin, onze elf heet Sissi, Sissi komt vanuit de Noordpool om iedereen in het gezin in de gaten te houden of ze wel lief zijn. Iedere nacht vliegt Sissi terug naar de Noordpool om aan Santa Claus te vertellen hoe iedereen zich die dag weer heeft gedragen, als Sissi snachts terug komt, veranderd ze ook altijd van plek. Je mag Sissi niet aanraken, want dan komen er ook geen cadeautjes meer van Santa Claus. Sissi beweegt gedurende dag niet en blijft op een plek zitten. De nacht voor Christmas Day vliegt ze terug naar de Noordpool en komt ze volgend jaar pas weer terug.

Ik zelf dacht altijd dat Santa Claus alle cadeautjes gaf, maar Santa Claus vult alleen de stockings en daarnaast zijn er nog een aantal andere cadeaus. De cadeaus van Santa Claus zijn ook nooit ingepakt. De volgende ochtend liggen er dus heel veel cadeautjes onder de boom en daarnaast zijn er nog cadeaus van Santa Claus. We begonnen om 8 uur met uitpakken en rond 12 uur waren we bijna klaar. Iedereen had cadeaus voor elkaar, dus dat was erg leuk. Ik heb ook echt erg leuke en lieve dingen gekregen!

Dit jaar ben ik ook naar de kerk geweest met kerst, wat ik normaal eigenlijk niet doe. Het was helaas niet in een mooie grote kerk, maar het was in een soort school waar iedere zondag ook een kerkdienst is en de kinderen tijdens de dienst in een klaslokaal spelen. Het was voor mij een leuke ervaring om dit ook is mee te maken! Op kerstdag, nadat we alle cadeautjes hadden uitgepakt, ging ik naar de zus van Peggy om daar de Turkey te gaan frituren, dit was echt super tof om te doen. In de avond hebben we gezellig met de hele family gegeten in een soort buffet vorm. Mijn voorkeur gaat wel uit naar onze eigen kerst, met lekker gourmetten haha!

Na de kerst kwam mama dan op bezoek!! In de middag hebben lekker oliebollen gebakken, mijn familie heeft er van gesmuld! We hebben samen nieuwjaar kunnen vieren, dit hebben we in Raleigh gedaan met 3 andere vriendinnen van mij. Het was bij een evenement waar ze van alles buiten hadden staan en een grote plek met muziek. Van te voren zijn we lekker uiteten geweest en daarna het event ingegaan. Er is hier alleen maar vuurwerk in de grotere steden, in de woonwijken wordt er eigenlijk niks afgestoken. De meeste Amerikanen gaan uiteten en blijven daar dan hangen tot 12 uur. 10 minuten voor het nieuwejaar kwam de tijd groot op een bord te staan, het hele plein stond bom vol met mensen en we zongen mee met de muziek. Iets voor 12 ging ook de grote ‘eikel’ de lucht in, dit is een traditie hier wat ze ieder jaar doen.

Toen het dan eindelijk zo ver was om af te tellen, hoorde je iedereen luid mee tellen (in het Engels) En daar kwam het vuurwerk, het was echt een mooie show! De sfeer was super, ik had het nog nooit op deze manier gedaan, maar tussen de menigte met het mooie vuurwerk was toch ook wel heel gaaf! We konden helaas niet toasten met een lekker glaasje champagne, want hier wordt er geen drank verkocht zoals in Nederland met events in de stad.

Laat in de nacht kon dan eindelijk het avontuur van mij en Mam beginnen! We hadden een goede vlucht naar L.A. en haalde onze auto op en zijn we gaan rijden. Wat was het gaaf om in L.A. te rijden, wel tot negen baanse wegen hadden ze daar, auto’s kwamen van links en rechts voorbij scheuren. Na 6 uur te hebben gereden kwam we aan bij onze lodge in Yosemite. Van het warmte zonnetje in de middag, zaten we in een pak sneeuw in de avond. De volgende ochtend lekker vroeg eruit en op stap gegaan, we waren er al snel genoeg achter dat we echt wel sneeuwkettingen nodig hadden. Gelukkig was er onder aan het park van de lodge een klein winkeltje waar ze deze verkochten. De omgeving was super mooi, dus daar hebben gelijk even een lekker stukje gewandeld. Ze hadden gelukkig nog de goede maat voor onze auto en een man wilde ons helpen om ze erop te zetten, zelf heb ik ook nog een deel gedaan en dat was toch wel leuk om even te proberen haha, maar helaas hadden we toch wel echt sterke mannen armen nodig, die de kettingen goed strak konden trekken. Uiteindelijk konden we dan veilig de weg op en zijn we het park ingereden! We waren denk ik 30 minutjes onderweg en kwamen we erachter dat we nog maar een halve tank hadden, maar het koste wel ongeveer 2 uur om naar de berg te komen, dus er toch maar voor gekozen om terug te rijden, te tanken en weer op pad te gaan. Het was echt ’n flinke klim, maar oh zo mooi! Het is alsof het niet echt was, ook als ik de foto’s zie, lijkt het net een kaart waar ik ben ingeplakt, maar het zijn toch echt ‘echte’ foto’s haha! Kortom Yosemite is GE-WEL-DIG en is zeker iets waar je heen moet gaan als je in de buurt bent ;)

Na 3 dagen genieten in de koude berg lucht gingen we weer terug naar beneden om L.A. te gaan bezoeken. We hebben ’n hoop gezien, ik ga helaas niet alles tot in de puntjes beschrijven omdat er nog een heel stuk aan zit te komen haha. We zijn naar Hollywood geweest, hebben het sign gezien, een mooie tour gehad door de straten van Beverly Hills om te zien waar alle bekende sterren woon of woonden, Santa Barbara hebben we bezocht, Santa Monica met de beroemde pier en nog andere mooie stranden. Wij sliepen zelf in Venice Beach in een hostel waar eigenlijk alleen maar Backpackers kwamen, het bed was ook niet so comfy, maar goed genoeg voor een paar nachtjes.

Uiteindelijk was het dan toch voorbij en zaten we alweer in het vliegtuig terug naar huis. In North Carolina hebben we lekker rustig aangedaan, omdat we toch wel moe waren van de hele week reizen. En om maandag was het moment dat mama weer moest gaan, we hadden een top tijd gehad en konden met een goed gevoel weer afscheid nemen. Het was echt tof dat ik Mam kon laten zien hoe mijn leven er hier nu uit ziet. Het waren speciale dagen met veel schik!

In het begin van het nieuwe jaar was er ook een andere Nederlandse au pair aangekomen, we liepen elkaar toevallig in The Mall tegen het lijf aan en het zat al direct goed. We doen leuke dingen samen en kunnen super met elkaar opschieten. Na deze afgelopen weken zijn we echt goede vrienden geworden!

Nadat Mam was geweest had ik alweer mijn volgende trip uitgestippeld om Donja te bezoek in Philadelphia. Maar daarvoor ben ik ook nog een lekker weekendje met Marjolein naar Wilmington geweest, we hebben hier lekker genoten. We zaten in een B&B bij twee super leuke meiden waarmee we in maart ook weer gaan meeten!

Het weekendje Philly was echt awesome! Het was zo leuk om Donja weer te zien en dit precies na 6 maanden, waar we beiden het avontuur zijn aangegaan. Ik weet nog goed dat we samen de roltrap op gingen naar boven in Schiphol, waar we onze familie en vrienden gedag zwaaide. En na 6 maanden later en elkaar voor de 2e keer gezien te hebben, was het toch zo vertrouwd en leek het alsof we elkaar al veel langer kenden. De vrijdag heb ik zelf in Philly doorgebracht, omdat Donja nog moest werken tot 5. Ik ben met de Metro naar downtown gegaan en daar heb ik het ‘love sign’ gezien, de Benjamin Franklin Bridge, China Town, indoor ‘vreetschuur’ en al de mooie gebouwen. Het was voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik ‘echt’ alleen was in een grote stad en op pad ging. In het begin moest ik nog even wennen, maar al gauw liep ik met twee schouders op volop te genieten. Tussendoor warmde ik mijzelf even op met een lekker soepje en een kopje thee. Daarna ben ik aan de wandel gegaan. Uiteindelijk een starbucks gevonden waar ik even naar binnen kon, toen ik mijn backpack pakte zag ik dat mijn rits open was.. En ik vreesde natuurlijk al voor het ergste! Maar gelukkig alles zat er nog in! Achteraf gezien heb ik de rits gewoon niet meer dicht gemaakt nadat ik mijn sjaal eruit had gehaald.. en heb dus de halve stad afgelopen met een open backpack, erg geluk gehad deze keer! Het uitzicht bij de brug was echt super, aangezien ik alleen was, had ik niemand die foto’s van mij kon maken, dus maar zelf een fotoshoot gehouden met mijn camera op de timer modus! Als het niet zo koud was geweest en het niet al bijna schemerig werd, had ik daar nog uren kunnen zitten. Ik zou om 6 uur meeten met Donja om lekker uit eten te gaan bij ‘The Cheesecake Factory’. Ik pakte mijn telefoon erbij en wilde een Uber gaan regelen, toen ik zag dat ik de verkeerde ‘pick-up’ locatie had ingevoerd, wilde ik de driver bellen, maar opeens dacht mijn telefoon: Bekijk het maar. En hij viel uit.. daar stond ik dan, in the middle of nowhere zonder telefoon en het was al bijna donker. Ik liep een stukje de straat in en daar zag ik met allemaal donkere ramen wat letter staan van een restaurant. Dus ik daar naar binnen en gevraagd of ik mijn telefoon aan de lader mocht doen, zodat ik kon bellen. Uiteindelijk heeft de Uber driver mij op de juiste plek opgehaald en was ik op tijd voor Donja.

De zaterdag zijn we naar New York geweest met de bus, dit is 2 uurtjes rijden vanuit Philly. Het was een top dag, we hebben de ferry genomen om The Statue of Liberty te zien. In de middag zijn we ook nog naar een ‘off Broadway show’ geweest. Uiteindelijk in de avond nog op Time Square gelopen! Om 9 uur ging de bus weer terug. Zondags hebben we de ‘The Rocky Steps’ gezien, hebben we lekkere bitterballen gegeten na 6 maanden! En zijn we wezen winkelen bij de Primark haha! Door heel Amerika heen zijn er maar twee, dus ik was heel blij om daar even te zijn. Zondag avond ging mijn vliegtuig alweer terug naar huis. Het was de avond van de ‘SuperBowl’ de football wedstrijd van het jaar! En ik was natuurlijk net op dat tijdstip op het vliegveld, mijn family had mij er nog een beetje mee geplaagd dat het niet kan, om tijdens die wedstrijd weg te zijn haha, ook nog omdat The Panters van Charlotte in de finale zaten! Ik heb gelukkig nog ongeveer 30 minuutjes kunnen kijken in het vliegveld onder het genot van een lekker biertje.

De afgelopen 3 weken zijn eigenlijk een beetje ‘normaal’ geweest. Ik heb helaas al mijn laatste Futsall (zaalvoetbal) erop zitten, maar het Kickball seizoen begint weer, dus daar heb ik ook alweer zin in! Ons team was niet heel goed, maar de laatste 3 wedstrijden hebben we toch erg goed gespeeld en ook gewonnen! Marjolein kwam mij altijd als trouwe supporter aanmoedigen! Een speler heeft mij en Marjolein bij de laatste wedstrijd uitgenodigd om is een keer met zijn vrienden wat te gaan doen, om nieuwe mensen te leren kennen! Ik had Addie ook meegenomen naar de laatste wedstrijd en ze vond het echt super leuk! Het was echt een ‘meiden’ avondje voor haar.

3 maart ga ik met drie vriendinnen naar The Lion King musical, waar ik echt super erg naar uitkijk! Ik volg nu Listening media 2 als cursus op school, dit heb ik iedere vrijdagochtend. En heb ik mijn tickets naar Texas alweer geboekt voor het volgende tripje met Donja en Marjolein!

Aankomend weekend ga ik met vriendinnen naar de Chimey Rock en naar de Grandfather mountain in North Carolina, dit is ongeveer 3,5 uurtjes rijden, waar we kunnen genieten van een super mooi uitzicht! En er zitten nog aardig wat evenementen aan te komen in maart en april!

Helaas was het alweer een tijdje geleden en sorry dat het dus ook z’n lange blog is geworden.. Ik ga proberen om volgende maand er gewoon weer wat op te zetten!

Liefs,

Olyne

Reacties

Reacties

Tonnie van Duijnhoven.

Zo ongelofelijk trots op jou je haalt meer dan het maximale uit deze periode een levenservaring .
Geweldig de beleving te kunnen delen met je moeder die even bij je was wat zal ze genoten hebben en trots op je zijn . Met heel veel plezier gelezen tot weer .lieve groeten Tonnie .Je stagebegeleidster .

inge Jagers

Leuk om te lezen Olyne,je hebt het wel getroffen met zo'n fijn gezin.. lekker veel vrijheid om leuke dingen te doen en veel van de omgeving te zien!!

Casi

Olyne, wat heerlijk om te lezen! Niks te lang hoor! Wat goed dat je ook wat Nederlandse cultuur naar de US brengt! Sissi zal dit zeker bespreekbaar maken bij Santa Claus... Wie weet waar dit toe zal leiden.
Nog amper een half jaar, Olyne... blijf vooral genieten!

groetjes, Casi

yvonne de Burger

Oh wat hebben we genoten ja. Het was echt een super tijd. We hebben zoveel gezien en gedaan dat het lijkt of we drie weken on the road zijn geweest. Nu ik je block lees krijg ik toch even een paar traantjes, van blijdschap om wat we gedeeld hebben en omdat ik weet dat ik je nog zolang moet missen voor ik je weer kan knuffelen. Het was top en een herinnering voor het leven! Het gezin is super en het was zo fijn om te zien waar je zit. Je bent een echte super nanny. Fijn dat je nog zoveel kan gaan zien met je aupair vriendinnen.
Ik heb het al vaker gezegd maar zeg het nog eens, ik ben super trots op je en blijf genieten meis. Dikke kuzzz hvj

Bianca & kids!

Whaaa! Wat een gaaf verhaal weer Olyne, klinkt super tof! Geniet er van (maar dat komt wel goed, lees ik;-). Veel groetjes uit Moskou, met een knuffel van Larse & Jort

Bea Hietbrink

Ha lieve dappere Olyne, Nou jij maakt heel wat leuke dingen mee hartstikke leuk. Als je het naar je zin hebt vliegt de tijd voorbij. Je hebt natuurlijk super geluk gehad met zo'n gezellige lieve familie en lieve kindertjes.
Leuk met al die foto's nou ik ben ook super trots op mijn kleindochter.En je hebt nog heel wat leuke reisjes te goed, ik wens je nog een hele fine tijd en ik verheug me op je volgende blog.Leuk hoor om al je belevenissen te lezen. Dikke knuffel van je omaatje en tot de volgende keer.XXX doeiiii

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active